UCZYMY SIĘ UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY PRZEDMEDYCZNEJ, Ogólnopolski projekt edukacyjny "Zdrowe życie i pierwsza pomoc"
Od 1 września 2024 r. w szkołach podstawowych, w ramach zajęć z wychowawcą są realizowane zagadnienia dotyczące pierwszej pomocy zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej. Udzielanie pierwszej pomocy jest jedną z najważniejszych umiejętności, które uczeń powinien zdobyć w szkole. Celem nadrzędnym zajęć pierwszej pomocy przedmedycznej było zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy, wykształcenie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, uwrażliwienie na krzywdę drugiego człowieka, a przede wszystkim zaszczepienie idei niesienia bezinteresownej pomocy.
W miesiącach grudzień- kwiecień w naszej szkole, w klasie trzeciej zostały przeprowadzone takie zajęcia. Nauczyciel prowadzący odbył stosowne przygotowanie w ilości wraz z początkiem roku szkolnego.
Podczas zajęć omawiano i realizowano praktycznie następujące tematy:
1. Bezpieczeństwo osoby udzielającej pomocy i poszkodowanego.
W tym zakresie uczniowie uczyli się jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i bezpieczeństwo poszkodowanego. Co robić, gdy jesteśmy na niebezpiecznym terenie, jak zabezpieczyć miejsce, w którym znajduje się poszkodowany. Oraz co zrobić, gdy czujemy się niebezpiecznie.
2. Sprawdzanie przytomności osoby poszkodowanej oraz wzywanie pomocy.
Uczniowie zapoznając się z powyższym tematem ćwiczyli, w jaki sposób sprawdzić, czy osoba poszkodowana jest przytomna i co robić, jeżeli w pobliżu miejsca wypadku nie będzie nikogo dorosłego. Utrwalili sobie numery telefonów ratunkowych oraz zapoznali się z całą procedurą zgłaszania wypadku i wzywania fachowej pomocy.
3. Oddech
Na tych zajęciach ćwiczący uczyli się rozpoznawania trzema zmysłami (słuch, wzrok, dotyk) czy poszkodowany oddycha.
4. Pozycja boczna ustalona.
Podczas ćwiczeń pozycji bocznej ustalonej dzieci uczyły się jak ułożyć osobę poszkodowaną by spokojnie i bezpiecznie móc doczekać się przyjazdu karetki pogotowia oraz w jaki sposób kontrolować stan rannego.
5. Oddechy ratownicze.
Wykorzystując manekin uczniowie uczyli się jak pomóc rannemu, który nie oddycha. Ćwiczyli oddechy ratownicze, zwracając uwagę na ruch klatki piersiowej. Ponadto nauczyli się ile wdechów powinni wykonać, żeby ich pomoc była skuteczna.
6. Uciskanie klatki piersiowej.
Dalszy etap ćwiczeń z manekinem oparty był na opanowaniu umiejętności odpowiedniego uciskania klatki piersiowej oraz zapamiętania liczby dokonywanych ucisków.
7. Łańcuch Przeżycia.
Podsumowanie zajęć to zapamiętywanie „Łańcucha Przeżycia”.
Dzięki uczestniczeniu w powyższych zajęciach nasi uczniowie już od najmłodszych lat oswajają się ze świadomością konieczności niesienia pomocy poszkodowanym. Uczą się odpowiedniego zachowania w obliczu wypadku, potrafią wezwać prawidłowo pomoc przez telefon oraz wykonać najprostsze czynności przy osobie poszkodowanej.
Dzięki uczestniczeniu w powyższych zajęciach nasi uczniowie już od najmłodszych lat oswajają się ze świadomością konieczności niesienia pomocy poszkodowanym. Uczą się odpowiedniego zachowania w obliczu wypadku, potrafią wezwać prawidłowo pomoc przez telefon oraz wykonać najprostsze czynności przy osobie poszkodowanej.
Dziękuję uczniom klasy trzeciej za ogromne zaangażowanie w projekt. Działania i wypracowane efekty przedstawia dołączona galeria zdjęć.
Zajęcia realizowane były na podstawie Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Zdrowe życie i pierwsza pomoc".
Milena Jóźwiak-Szklarkowska



