Data modyfikacji | Element | Opis | Użytkownik |
---|---|---|---|
2024-12-03 19:11:54 | Pomoc psychologiczno-pedagogiczna | Publikacja | grazynanowak |
2023-11-30 14:52:04 | Pomoc psychologiczno-pedagogiczna | Publikacja | milenaszklarkowska |
2023-11-30 14:52:01 | Pomoc psychologiczno-pedagogiczna | Zapis tymczasowy
Treść (PL): 1. Pedagog szkolny Co robi pedagog? - wspiera rozwój uczniów, - pomaga rozwiązywać problemy pedagogiczno-wychowawcze, - udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, - bada potrzeby i możliwości uczniów, - wspiera nauczycieli w problemach z uczniami/podopiecznymi, - jeśli występują zaburzenia rozwojowe, pedagog stara się minimalizować ich skutki, - w przypadku uzależnień wśród uczniów, pedagog rozpoczyna działania temu przeciwdziałające, - pomaga rozwiązywać konflikty między uczniami, - pomaga w przygotowaniu zajęć indywidualnych dla uczniów. Kiedy uczniowie czy rodzice powinni pomyśleć o tym, aby skorzystać z pomocy pedagoga? Kiedy: - ma jakiś problem, którego nie potrafi rozwiązać i potrzebuje pomocy, - w jego domu mają miejsce problemy, z którymi sobie nie radzi, - czuje się samotnie w szkole i uważa, że nie ma nikogo bliskiego, - ma problemy z komunikacją, - nie potrafi dogadać się nie tylko z uczniami, lecz także nauczycielami, - chce opowiedzieć o swoim sukcesie, - jest szczęśliwy i chce się tym z kimś podzielić, - czuje się źle psychicznie. Rodzicu, zgłoś się do pedagoga jeśli: - nie możesz poradzić sobie z wychowaniem dziecka, - podejrzewasz, że dziecko jest od czegoś uzależnione, - jesteś zaniepokojony tym, jak zachowuje się dziecko, - masz złe relacje z dzieckiem, - nie masz wsparcia w wychowaniu dziecka. Uczniowie, jeśli macie problem: - z nauką, - z adaptacją w szkole, - w kontaktach z rodzicami, - w kontaktach z rówieśnikami, nauczycielami, - jesteście w trudnej sytuacji materialnej, - chcecie komuś pomóc, ale nie wiecie jak, - macie problemy ze zdrowiem, - potrzebujecie rozmowy o trudnej sytuacji, w której się znaleźliście, - macie ciekawe pomysły, którymi chcielibyście się podzielić, ... przyjdźcie do Pedagoga Szkolnego! Przyjdźcie z każdą sprawą, z którą sami nie potraficie sobie poradzić. Szanowni rodzice! Pedagog szkolny jest do Waszej dyspozycji! Jako pełnoprawni opiekunowie uczniów uczęszczających do naszej szkoły jesteście partnerami w naszej pracy wychowawczej. Dlatego też zależy nam na owocnej współpracy. Pamiętajcie, że o problemach swoich dzieci należy rozmawiać , gdyż tylko wówczas możliwa jest skuteczna pomoc. 2. Pedagog specjalny Zadania pedagoga specjalnego
2. Współpraca z zespołem nauczycieli w zakresie opracowania dokumentacji dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny i WOPFU-Wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. 3. Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów. 4. Podejmowanie zintegrowanych działań z nauczycielami i specjalistami; określanie kierunku:
5. Współpraca z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym z:
6. Współpraca z rodzicami uczniów; podejmowanie działań wspierających, wspólne ustalenia dotyczące ujednolicenia oddziaływań edukacyjno- rozwojowych: szkoła – dom. 7. Pedagog specjalny prowadzi zajęcia specjalistyczne takie jak:
8. Pedagog jako nauczyciel współorganizujący kształcenie pełni rolę:
9. Podejmuje działania mające na celu budowanie integracji zespołowej uczniów w sytuacjach trudnych wychowawczo, mając na uwadze zarówno oddział klasowy , jak i środowisko szkolne poprzez:
3. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne Zajęcia emocjonalno-społeczne skupiają się głównie na rozwijaniu umiejętności związanych z rozpoznawaniem, rozumieniem i wyrażaniem emocji. Mają na celu wzmocnienie oddziaływań terapeutycznych i profilaktycznych w odniesieniu do dzieci i uczniów, którzy z różnych przyczyn: osobowościowych, rozwojowych, środowiskowych mają problemy w zakresie nawiązywania relacji z rówieśnikami i funkcjonowania w różnych sytuacjach społecznych, co przekłada się na poziom sukcesu osobistego, obraz samego siebie, prawdopodobieństwo występowania nieakceptowanych społecznie zachowań. Problemy emocjonalne, społeczne i „trudne” zachowania często przekładają się na kłopoty z nauką. W ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne rozwijane są następujące obszary:
Na zajęciach poruszamy również kwestie budowania zdrowych relacji interpersonalnych. Posiadanie tych umiejętności jest niezwykle istotne, ponieważ mają wpływ nie tylko na jednostkę, ale na całe społeczeństwo. 4. Zajęcia logopedyczne Opieka logopedyczna w szkole ma na celu:
Jak powinien przebiegać rozwój mowy dziecka? Niemowlę: posługuje się różnymi dźwiękami samogłoskowymi, przede wszystkim [a, e] oraz dźwiękami, które nie należą do systemu dźwiękowego języka polskiego. Występują głoski: [m, b, t, d]. Dziecko roczne i dwuletnie: Wymawia już wszystkie samogłoski ustne: [a, e, o, u, i, y] oraz spółgłoski: [p, b, t, d, k, g, m, n, ń]. Trzylatek: Prawidłowo realizuje także spółgłoski: [l, ł, ś, ź, ć, dź, f, w, ch]. Czterolatek: Poprawnie wymawia samogłoski nosowe [ę, ą] oraz spółgłoski [s, z, c, dz]. Pięciolatek: Realizuje także szereg szumiący: [sz, ż, cz, dż]. Sześciolatek: Powinien wymawiać głoskę [r]. Dziecko rozpoczynające naukę w szkole powinno prawidłowo realizować wszystkie głoski. Sygnały alarmowe dla rodziców i nauczycieli !
Co może wpływać na rozwój wad wymowy? Zbyt długie używanie smoczka – Zbyt długie korzystanie ze smoczka powoduje wady zgryzu oraz może prowadzić do seplenienia międzyzębowego. Najlepszy moment na odstawienie smoczka to ukończenie przez dziecko pierwszego roku życia. Pożywienie - Rodzaj jedzenia, które podajemy dziecku ma wpływ na rozwój jego narządów artykulacyjnych. Podawajmy skórki od chleba, kawałeki jabłka, marchewki. Zmiany w obrębie budowy narządów artykulacyjnych- Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, rozszczep podniebienia, wady w budowie języka czy warg. Problemy z funkcjonowaniem słuchu - Jeśli dziecko nie mówi lub mówi bardzo niewyraźnie należy zbadać słuch. Nieprawidłowe wzorce artykulacyjne w otoczeniu – Mówimy wyraźnie, nie zdrabniamy wyrazów. Długotrwałe utrzymywanie się infekcji i niedrożności w obrębie jamy nosowej, związane z alergiami, przerostem trzeciego migdałka, co wpływa na kształtowanie się nieprawidłowego toru oddechowego. Niedostateczne poświęcanie dziecku uwagi - Brak rozmów, czytania książek. Ssanie kciuka - Kciuk w buzi utrudnia prawidłową pionizację języka, zniekształca podniebienie i zgryz. Blokuje język i powoduje osłabienie napięcia warg, przez co trudna może być artykulacja wszystkich głosek. Zbyt długie karmienie z butelki - Picie z butelki powyżej 1 roku życia powoduje utrzymywanie się niemowlęcego sposobu połykania, co w konsekwencji sprzyja seplenieniu międzyzębowemu. Nadużywanie urządzeń elektronicznych przez dzieci może zaburzyć u nich budowanie sieci neuronalnych, odpowiedzialnych między innymi za komunikację, empatię i koncentrację uwagi. Dziecko do ukończenia drugiego roku życia w ogóle nie powinno korzystać z telewizora, tabletu czy telefonu komórkowego, a przedszkolak jedynie pół godziny dziennie. Dekalog logopedyczny dla rodziców
Dlaczego rola rodzica w terapii logopedycznej jest tak ważna? Skuteczność terapii logopedycznej zależy od współpracy logopedy z dzieckiem oraz rodzicem. Spotkanie z logopedą nie jest wystarczającym elementem terapii. Dlatego bardzo ważne jest zaangażowanie rodziców w systematyczne ćwiczenie z dzieckiem w domu. W tym celu po każdych zajęciach uczeń otrzymuje zestaw ćwiczeń jakie powinien wykonywać codziennie do kolejnego spotkania. Zaleca się aby ćwiczenia trwały minimum 10 - 15 minut dziennie. Systematyczność prowadzi do sukcesu. Im wcześniej nauczymy dziecko prawidłowej wymowy, tym mniej problemów pojawi się w przyszłości. Warto sobie uświadomić, że terapia nie musi być przykrym obowiązkiem. Ćwiczenia logopedyczne w domu mogą być świetną formą kontaktu rodzica z dzieckiem i jednocześnie chwilą przyjemnego relaksu. Każdy podjęty wysiłek należy nagradzać drobną przyjemnością: uśmiechem, buziakiem, „plusem”/naklejką na karcie motywacji, spacerem, łakociami. Ćwiczenia można wplatać w codzienne wspólne czynności, posiłki i domowe rytuały. Ważne jest, aby obie strony (i rodzic, i dziecko) czerpały radość i satysfakcję z tej formy bycia razem. Często postęp w terapii osiąga się małymi krokami, a pozornie błahe zabawy i ćwiczenia wykonywane systematycznie niosą ze sobą poważne umiejętności i nawyki. Tempo postępów w terapii jest sprawą indywidualną, zależną od predyspozycji dziecka. Stały kontakt z logopedą i zaangażowanie się rodziców w program terapii pomoże osiągnąć sukces dzieciom. W naszej szkole terapią logopedyczną zajmują się logopedzi, którzy
Tylko systematyczna, codzienna praca pozwoli utrwalić umiejętności kształtowane na zajęciach i prawidłowe nawyki. 5. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to jeden z rodzajów terapii pedagogicznej. Głównym celem tych zajęć jest niwelowanie przyczyn i objawów trudności w uczeniu się. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są polecane uczniom, którzy mają zaburzenia funkcji wzrokowych, słuchowych czy ruchowych. Pomagają przezwyciężyć skutki niepowodzeń szkolnych, tj. trudności w czytaniu, pisaniu oraz przywracają prawidłowe postawy uczniów wobec dalszej nauki. Każdy uczestnik terapii ma do zrealizowania zestaw ćwiczeń indywidualnych opracowany przez nauczyciela w oparciu o zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Podczas zajęć terapeuta wykorzystuje pomoce dydaktyczne, które podnoszą efektywność zajęć. Doskonałym narzędziem wykorzystywanym podczas zajęć jest oprogramowanie Eduterapeutica zakupione w ramach programu Aktywna Tablica. Program pomaga w pokonywaniu trudności z zakresu dysleksji, dysgrafii czy dyskalkulii. Pozwala opanowywać podstawowe umiejętności szkolne poprzez: - ćwiczenia spostrzegawczości i koncentracji uwagi, - ćwiczenia poprawy pamięci i logicznego myślenia, - polepszanie funkcji wzrokowej wraz orientacji przestrzennej, - doskonalenie sprawności manualnej, - usprawnianie percepcji słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, koordynacji słuchowo-ruchowej i słuchowo-wzrokowej, - kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli, - doskonalenie sprawności ruchowej, - poprawę umiejętności czytania, - ćwiczenia poprawiające grafikę pisma lub naukę pisania od podstaw, - kształtowanie procesów myślenia, tworzenia pojęć, - poprawę umiejętności liczenia, - nabywanie umiejętności stosowania poprawnej ortografii, - ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia wyciszające. |
milenaszklarkowska |
2023-11-30 14:48:31 | Pomoc psychologiczno-pedagogiczna | Publikacja | milenaszklarkowska |
2023-11-30 14:48:26 | Pomoc psychologiczno-pedagogiczna | Zapis tymczasowy
Treść (PL): 1. Pedagog szkolny Co robi pedagog? - wspiera rozwój uczniów, - pomaga rozwiązywać problemy pedagogiczno-wychowawcze, - udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, - bada potrzeby i możliwości uczniów, - wspiera nauczycieli w problemach z uczniami/podopiecznymi, - jeśli występują zaburzenia rozwojowe, pedagog stara się minimalizować ich skutki, - w przypadku uzależnień wśród uczniów, pedagog rozpoczyna działania temu przeciwdziałające, - pomaga rozwiązywać konflikty między uczniami, - pomaga w przygotowaniu zajęć indywidualnych dla uczniów. Kiedy uczniowie czy rodzice powinni pomyśleć o tym, aby skorzystać z pomocy pedagoga? Kiedy: - ma jakiś problem, którego nie potrafi rozwiązać i potrzebuje pomocy, - w jego domu mają miejsce problemy, z którymi sobie nie radzi, - czuje się samotnie w szkole i uważa, że nie ma nikogo bliskiego, - ma problemy z komunikacją, - nie potrafi dogadać się nie tylko z uczniami, lecz także nauczycielami, - chce opowiedzieć o swoim sukcesie, - jest szczęśliwy i chce się tym z kimś podzielić, - czuje się źle psychicznie. Rodzicu, zgłoś się do pedagoga jeśli: - nie możesz poradzić sobie z wychowaniem dziecka, - podejrzewasz, że dziecko jest od czegoś uzależnione, - jesteś zaniepokojony tym, jak zachowuje się dziecko, - masz złe relacje z dzieckiem, - nie masz wsparcia w wychowaniu dziecka. Uczniowie, jeśli macie problem: - z nauką, - z adaptacją w szkole, - w kontaktach z rodzicami, - w kontaktach z rówieśnikami, nauczycielami, - jesteście w trudnej sytuacji materialnej, - chcecie komuś pomóc, ale nie wiecie jak, - macie problemy ze zdrowiem, - potrzebujecie rozmowy o trudnej sytuacji, w której się znaleźliście, - macie ciekawe pomysły, którymi chcielibyście się podzielić, ... przyjdźcie do Pedagoga Szkolnego! Przyjdźcie z każdą sprawą, z którą sami nie potraficie sobie poradzić. Szanowni rodzice! Pedagog szkolny jest do Waszej dyspozycji! Jako pełnoprawni opiekunowie uczniów uczęszczających do naszej szkoły jesteście partnerami w naszej pracy wychowawczej. Dlatego też zależy nam na owocnej współpracy. Pamiętajcie, że o problemach swoich dzieci należy rozmawiać , gdyż tylko wówczas możliwa jest skuteczna pomoc. 2. Pedagog specjalny Zadania pedagoga specjalnego
2. Współpraca z zespołem nauczycieli w zakresie opracowania dokumentacji dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny i WOPFU-Wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. 3. Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów. 4. Podejmowanie zintegrowanych działań z nauczycielami i specjalistami; określanie kierunku:
5. Współpraca z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym z:
6. Współpraca z rodzicami uczniów; podejmowanie działań wspierających, wspólne ustalenia dotyczące ujednolicenia oddziaływań edukacyjno- rozwojowych: szkoła – dom. 7. Pedagog specjalny prowadzi zajęcia specjalistyczne takie jak:
8. Pedagog jako nauczyciel współorganizujący kształcenie pełni rolę:
9. Podejmuje działania mające na celu budowanie integracji zespołowej uczniów w sytuacjach trudnych wychowawczo, mając na uwadze zarówno oddział klasowy , jak i środowisko szkolne poprzez:
3. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne Zajęcia emocjonalno-społeczne skupiają się głównie na rozwijaniu umiejętności związanych z rozpoznawaniem, rozumieniem i wyrażaniem emocji. Mają na celu wzmocnienie oddziaływań terapeutycznych i profilaktycznych w odniesieniu do dzieci i uczniów, którzy z różnych przyczyn: osobowościowych, rozwojowych, środowiskowych mają problemy w zakresie nawiązywania relacji z rówieśnikami i funkcjonowania w różnych sytuacjach społecznych, co przekłada się na poziom sukcesu osobistego, obraz samego siebie, prawdopodobieństwo występowania nieakceptowanych społecznie zachowań. Problemy emocjonalne, społeczne i „trudne” zachowania często przekładają się na kłopoty z nauką. W ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne rozwijane są następujące obszary:
Na zajęciach poruszamy również kwestie budowania zdrowych relacji interpersonalnych. Posiadanie tych umiejętności jest niezwykle istotne, ponieważ mają wpływ nie tylko na jednostkę, ale na całe społeczeństwo. 4. Zajęcia logopedyczne Opieka logopedyczna w szkole ma na celu:
Jak powinien przebiegać rozwój mowy dziecka? Niemowlę: posługuje się różnymi dźwiękami samogłoskowymi, przede wszystkim [a, e] oraz dźwiękami, które nie należą do systemu dźwiękowego języka polskiego. Występują głoski: [m, b, t, d]. Dziecko roczne i dwuletnie: Wymawia już wszystkie samogłoski ustne: [a, e, o, u, i, y] oraz spółgłoski: [p, b, t, d, k, g, m, n, ń]. Trzylatek: Prawidłowo realizuje także spółgłoski: [l, ł, ś, ź, ć, dź, f, w, ch]. Czterolatek: Poprawnie wymawia samogłoski nosowe [ę, ą] oraz spółgłoski [s, z, c, dz]. Pięciolatek: Realizuje także szereg szumiący: [sz, ż, cz, dż]. Sześciolatek: Powinien wymawiać głoskę [r]. Dziecko rozpoczynające naukę w szkole powinno prawidłowo realizować wszystkie głoski. Sygnały alarmowe dla rodziców i nauczycieli !
Co może wpływać na rozwój wad wymowy? Zbyt długie używanie smoczka – Zbyt długie korzystanie ze smoczka powoduje wady zgryzu oraz może prowadzić do seplenienia międzyzębowego. Najlepszy moment na odstawienie smoczka to ukończenie przez dziecko pierwszego roku życia. Pożywienie - Rodzaj jedzenia, które podajemy dziecku ma wpływ na rozwój jego narządów artykulacyjnych. Podawajmy skórki od chleba, kawałeki jabłka, marchewki. Zmiany w obrębie budowy narządów artykulacyjnych- Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, rozszczep podniebienia, wady w budowie języka czy warg. Problemy z funkcjonowaniem słuchu - Jeśli dziecko nie mówi lub mówi bardzo niewyraźnie należy zbadać słuch. Nieprawidłowe wzorce artykulacyjne w otoczeniu – Mówimy wyraźnie, nie zdrabniamy wyrazów. Długotrwałe utrzymywanie się infekcji i niedrożności w obrębie jamy nosowej, związane z alergiami, przerostem trzeciego migdałka, co wpływa na kształtowanie się nieprawidłowego toru oddechowego. Niedostateczne poświęcanie dziecku uwagi - Brak rozmów, czytania książek. Ssanie kciuka - Kciuk w buzi utrudnia prawidłową pionizację języka, zniekształca podniebienie i zgryz. Blokuje język i powoduje osłabienie napięcia warg, przez co trudna może być artykulacja wszystkich głosek. Zbyt długie karmienie z butelki - Picie z butelki powyżej 1 roku życia powoduje utrzymywanie się niemowlęcego sposobu połykania, co w konsekwencji sprzyja seplenieniu międzyzębowemu. Nadużywanie urządzeń elektronicznych przez dzieci może zaburzyć u nich budowanie sieci neuronalnych, odpowiedzialnych między innymi za komunikację, empatię i koncentrację uwagi. Dziecko do ukończenia drugiego roku życia w ogóle nie powinno korzystać z telewizora, tabletu czy telefonu komórkowego, a przedszkolak jedynie pół godziny dziennie. Dekalog logopedyczny dla rodziców
Dlaczego rola rodzica w terapii logopedycznej jest tak ważna? Skuteczność terapii logopedycznej zależy od współpracy logopedy z dzieckiem oraz rodzicem. Spotkanie z logopedą nie jest wystarczającym elementem terapii. Dlatego bardzo ważne jest zaangażowanie rodziców w systematyczne ćwiczenie z dzieckiem w domu. W tym celu po każdych zajęciach uczeń otrzymuje zestaw ćwiczeń jakie powinien wykonywać codziennie do kolejnego spotkania. Zaleca się aby ćwiczenia trwały minimum 10 - 15 minut dziennie. Systematyczność prowadzi do sukcesu. Im wcześniej nauczymy dziecko prawidłowej wymowy, tym mniej problemów pojawi się w przyszłości. Warto sobie uświadomić, że terapia nie musi być przykrym obowiązkiem. Ćwiczenia logopedyczne w domu mogą być świetną formą kontaktu rodzica z dzieckiem i jednocześnie chwilą przyjemnego relaksu. Każdy podjęty wysiłek należy nagradzać drobną przyjemnością: uśmiechem, buziakiem, „plusem”/naklejką na karcie motywacji, spacerem, łakociami. Ćwiczenia można wplatać w codzienne wspólne czynności, posiłki i domowe rytuały. Ważne jest, aby obie strony (i rodzic, i dziecko) czerpały radość i satysfakcję z tej formy bycia razem. Często postęp w terapii osiąga się małymi krokami, a pozornie błahe zabawy i ćwiczenia wykonywane systematycznie niosą ze sobą poważne umiejętności i nawyki. Tempo postępów w terapii jest sprawą indywidualną, zależną od predyspozycji dziecka. Stały kontakt z logopedą i zaangażowanie się rodziców w program terapii pomoże osiągnąć sukces dzieciom. W naszej szkole terapią logopedyczną zajmują się logopedzi, którzy
Tylko systematyczna, codzienna praca pozwoli utrwalić umiejętności kształtowane na zajęciach i prawidłowe nawyki. |
milenaszklarkowska |
2023-11-29 13:12:24 | Pomoc psychologiczno-pedagogiczna | Publikacja | milenaszklarkowska |
Historia zmian strony - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna