W minionym roku szkolnym grupa 6 – latków „Motylki” wzięła udział w II edycji projektu „CO SŁONKO WIDZIAŁO – NA DZIECIĘCE KŁOPOTY…BRZECHWA”. To ogólnopolski projekt edukacyjny, który był skierowany do przedszkoli z całej Polski. Założeniem było wprowadzanie dzieci w otaczający świat przyrodniczy, społeczny, emocjonalny poprzez piękno literatury dziecięcej autorstwa Jana Brzechwy, promowanie czytelnictwa, literatury polskich autorów, wzbogacanie wiedzy i słownictwa. Projekt powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego.
Realizując zadania z poszczególnych modułów ogólnopolskiego projektu dzieci poznały sylwetkę Jana Brzechwy, a także miały okazję poznać wiele jego utworów. Dzięki uprzejmości rodziców założyliśmy kącik literatury Jana Brzechwy. Po obejrzeniu teatrzyku pt. „Na straganie” wybraliśmy się na wycieczkę do pobliskiego ogrodu, w którym prowadziliśmy obserwacje przyrodnicze. W kąciku przyrody systematycznie gromadziliśmy dary jesieni, z których następnie wykonaliśmy wspaniałe prace plastyczne. W ramach projektu przygotowaliśmy podczas zajęć kulinarnych, zdrowy i ekologiczny sok z jabłek. W akcję czytania wierszy dzieciom zaangażowałam panią dyrektor oraz kilkoro rodziców. Na podstawie wiersza pt. "Kłamczucha" rozmawialiśmy z dziećmi na temat właściwego zachowania ponadto stworzyliśmy deklarację prawdomówności. Utwór Brzechwy pt. „Pomidor” był inspiracją do pracy plastycznej – „Oswojenie czerwonej plamy - wstydu". Po wysłuchaniu wiersza „Psie smutki” dzieci przedstawiły emocje za pomocą pantomimy oraz w lustrze prezentowały różne miny. Na podstawie wiersza „Żuraw i czapla” określaliśmy jakie cechy powinien mieć prawdziwy przyjaciel i rysowaliśmy portrety swoich przyjaciół. Podczas tegorocznych Walentynek stworzyliśmy pocztę walentynkową do, której wrzucaliśmy „walentynkę” w podarku osobie, którą bardzo lubiliśmy. Dzieci obejrzały teatrzyk kamishibai na podstawie przygotowanych ilustracji do wiersza pt. „Kaczka Dziwaczka”. Podczas poobiednich spotkań z Brzechwą po przeczytanych wierszach dzieci wykonywały ilustracje, które posłużyły do wykonania albumu „ENTLICZEK – PENTLICZEK”. Wiosną założyliśmy w sali wiosenny ogródek, założyliśmy hodowlę fasoli i prowadziliśmy obserwacje. Poznaliśmy pierwsze wiosenne kwiaty. Zasadziliśmy bratki oraz groszek i cebulkę a na koniec zasialiśmy rzeżuchę. Codziennie nasi dyżurni zajmowali się naszymi roślinkami pielęgnując je i podlewając w kąciku przyrody. Ponadto codziennie spacerowaliśmy podziwiając piękną, budzącą się do życia przyrodę i prowadziliśmy obserwacje pogody. Również codziennie utrwalaliśmy dni tygodnia z pomocą naszego kalendarza a na podstawie teatrzyku kukiełkowego poznaliśmy wiersz pt. „Tydzień”. Rozpowszechnianie poezji dziecięcej i udział w projekcie podsumowaliśmy konkursem „Jan Brzechwa Dzieciom” podczas, którego dzieci mogły rozwijać swoje zdolności recytatorskie, zainteresowanie poezją oraz chęć do występów na scenie.
Udział w projekcie spotkał się z wielkim zaangażowanie ze strony przedszkolaków, dlatego bez problemu udało nam się zrealizować jego założenia. Przyjemna dla uszu dziecka forma rymowana sprawiła, że przedszkolaki chętnie słuchały utworów, a co więcej, bardzo szybko zapamiętywały większe fragmenty tekstów, z czego jestem bardzo dumna. Dzieci wzbogaciły swój słownik o nowe wyrazy, których w obecnych czasach rzadko się używa. Jestem głęboko przekonana, że literatura Brzechwy pomogła także w rozwinięciu ich wyobraźni.
Monika Patrzek